KuntaPron osakkuus mahdollisti palvelukeskus Certia Oy:lle nopean tavan päästä kiinni moderniin henkilöstöhallinnon järjestelmään kilpailuttamatta.

Palvelukeskus Certia Oy tuottaa palkanlaskennan palveluja ja järjestelmiä pääasiassa yliopistoille ja korkeakouluille. Certiassa arvioitiin taannoin palkkamoottorin 1990-luvulle pohjautuvia toimintoja ja todettiin ykskantaan, että tuotteen vaihto olisi paikallaan. Vanhan järjestelmän kustannukset ja käytettävyys eivät enää vastanneet tämän päivän vaatimuksia.
KuntaPron osakkaana Certialla oli mahdollisuus päästä nopeasti ja ilman kilpailutusta osalliseksi Mepcon (Accountor HR Solutions) ja KuntaPron yhdessä kehittämään järjestelmään, Kuntax Henkilöstöön. Järjestelmä taipuu julkisen sektorin vaatimuksiin ja se sopii myös yliopistojen ja korkeakoulujen tarpeisiin, jotka eroavat kuntien ja kaupunkien toiminnasta jonkin verran. Certia on tehnyt tarjoamiinsa järjestelmiin toimialamukautuksen, jotta ne vastaavat yliopistojen TES:iä ja muita erityispiirteitä.

 

Kaikki lähtevät mukaan

— Tällaisissa vaativissa julkisissa hankkeissa tarvitaan aitoa kumppanuutta. Käytössämme oli todella vanhoja järjestelmätuotteita ja vaikeita koodinpätkiä. Mepco on talona osoittanut joustavan tavan toimia ja olemme käyneet tiivistä viestinvaihtoa KuntaPron kanssa sekä jakaneet samoja resursseja. Emme voi olla kuin tyytyväisiä projektinhallintaan ja käyttöönottoon, hivotaan arvosanaa 10 +. Aikataulu meni täysin kohdilleen ja jäimme alle budjetin, Certian toimitusjohtaja Ulla Laalo iloitsee.
Järjestelmän ensimmäinen asiakas on Jyväskylän yliopisto, jonka palkat laskettiin uudella tavalla 13. tammikuuta. Kaikki muutkin Certian asiakkaat ovat lähdössä mukaan. Certian kautta kulkee 250 000 “palkkapussia” vuodessa.
— Sinänsä toiminnoissa ei ole mitään uutta, mutta nyt käytössämme on modernia teknologiaa. Järjestelmässä on loistava ylläpito ja käytettävyys, muun muassa yhden kerran tietokantaratkaisu, Laalo kertoo.

 

Bonuksena kehittämisresursseja

Ulla Laalo arvostaa järjestelmän monipuolisia ominaisuuksia ja järjestelmän parametreihin perustuvaa toiminta-ajatusta, joka mahdollistaa tuotteen muokkaamisen joustavasti kullekin toimialalle sopivaksi. Hän myös tiedostaa, että tuotteistettu versio on aina kustannustehokkaampi verrattuna räätälöityyn. Laajasti kiitellyt raportointiominaisuudet on todettu toimiviksi myös Certiassa.
— Raporttien laatiminen itse tai loppuasiakkaamme toimesta on yksinkertaista, mikä lisää kustannustehokkutta ja joustavuutta. Loppuasiakkaamme arvostavat sitä, että voivat lisätä esimerkiksi uuden käyttäjän itse nopeasti, hän korostaa.

Tuotepäällikkö Henna Hanka KuntaProsta iloitsee hyvin sujuneesta ja molempia osapuolia hyödyttäneestä yhteistyöstä Certian kanssa.
– Uuden järjestelmän kehitystyö vahvan yhteistyökumppanin kanssa on mahdollistanut tuotteen nopeamman valmistumisen, kun tavoitteet ovat olleet samansuuntaiset, hän sanoo.
KuntaProssa nähdään laajemminkin, että tämän kaltainen yhteistyö palvelukeskuksien kesken on nykypäivää ja mahdollistaa tehokkaiden ratkaisujen toteuttamisen erilaisissa toimintaympäristöissä.

KuntaPron osakkuuden tarjoama kehittämispaikka ja resurssit tuovat Certialle kumppanuuteen ison bonuksen.
— Kehitysyhteistyö on ollut hyvää ja olemme käyneet systemaattisesti kvartaaleittain läpi HR-puolen tilanteen. Kerromme kokemuksemme käytänteistä puolin ja toisin. Näin jaetaan osaamista ja kehittämiskustannuksia, Laalo kertoo.